Excellente scholen - voor vriend en vijand

Weblog

Het begrip ‘excellente scholen’ roept geen gemengde gevoelens op, maar heel duidelijke; of je bent voor of je bent tegen. Ik ben een van die mensen die heel erg voor het predicaat is. Ik ben zelfs lid van de jury die bepaalt of een school al dan niet excellent is.

Door te zeggen dat een school excellent is, zeg je niet dat die school beter is dan een andere school. Je geeft aan dat een school op een bepaald vlak heel goed presteert. Zo goed zelfs, dat je het excellent mag noemen. Dit is geen vergelijking. Het is een constatering.

Een school geeft zich zelf op voor het traject, omdat zij trots is op wat docenten, leerlingen en directie samen met ouders neer zetten. De school is trots op wat ze bereikt en zegt ‘Kijk eens wat wij hier doen. Het gaat goed en dat willen we laten zien!’ Deze school opent haar deuren, laat mensen binnen en deelt haar trots. Wat is daar verkeerd aan?

Het traject is open voor iedere school met gemiddeld goede resultaten en met een profiel waar ze trots op zijn. Dit kan van alles zijn, internationalisering, begeleiden van kinderen met een tweetalige achtergrond, focus op tech, focus op groen, focus op sociale aspecten van het vormende karakter van een school. Waar de school vindt dat zij in uitblinkt, is aan de school.

Ik vertrouw op de kundigheid van docenten en ik vertrouw op hun eigen inschattingsvermogen. Daarom ga ik er van uit, dat scholen zelf heel goed weten waar ze het over hebben. Het feit dat scholen een jury uitnodigen om hen het beste van hun kunnen te laten zien, vind ik een geweldig voorbeeld voor de leerlingen van die scholen. Als je ergens trots op bent, dan mag je dat laten zien!

Het traject Excellente Scholen is geen verplicht traject. Het is geen wedstrijd en scholen worden ook niet met elkaar vergeleken. Het is een individueel traject voor scholen die zich letterlijk en figuurlijk open stellen, die willen delen en willen leren. Volgens mij is dit een traject dat iedereen binnen en buiten het onderwijs onze leerlingen binnen hun eigen schoolcarrière ook zou toewensen. En daarom ben ik voor!

Ilja Klink - jurylid Excellente scholen