Vught
Kentalis Talent
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Kentalis Talent het predicaat Excellente School 2022-2025 volledig toekomt.
In de ontwikkeling naar inclusiever onderwijs neemt Kentalis Talent samen met basisschool de Bolster, en een aantal andere basisscholen, een bijzondere plaats in. Zij hebben de moed om twee uitersten in het brede spectrum van communicatie en leren bij elkaar te brengen: het verbinden van leerlingen die een intensieve begeleiding nodig hebben door hun onderwijsbelemmeringen op het gebied van horen en taalontwikkeling met leerlingen van de reguliere basisschool. Het vergt van die scholen en bestuurders inzet en ondernemingszin, maar ook een grote mate van deskundigheid om dit ingewikkelde proces in te gaan en succesvol en langdurig vorm te kunnen geven.
Deze jarenlange ervaring stapelt zich op tot een gedegen traject dat wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek van de Kentalis Academie en de Radboud Universiteit.
Uit de documenten, de gesprekken en uit wetenschappelijke publicaties blijkt dat de visie op leren en ontwikkeling aansluit op het excellentieprofiel. Het thuisnabij onderwijs speelt een rol in de inclusiegedachte. Maar de mogelijkheden voor de leerlingen om tot een bredere ontwikkeling te komen vindt de school vooral belangrijk.
Kentalis Talent weet een opvang te bieden aan leerlingen van wie de ontwikkeling niet vanzelfsprekend verloopt. Het is een zoektocht naar de beste ontwikkel- en leerroute voor deze leerlingen, zonder daarbij onderscheid te maken wat betreft hun mogelijkheden of beperkingen.
De jury is onder de indruk van de ondernemingszin, de betrokkenheid en saamhorigheid van de teams van Kentalis Talent en de reguliere scholen die deelnemen aan dit ingewikkelde traject. De schoolteams zijn zich er zeer van bewust dat de school onderdeel uitmaakt van een dynamische samenleving, waarin het van belang is om tot uitwisseling te komen.
De samenhang van alle activiteiten blijft niet beperkt tot de eigen school, maar toont een opvallende doorgaande lijn die zich op het eerste gezicht moeiteloos en organisch manifesteert. Toch is er tussen de teamleden van de beide scholen (Kentalis Talent en de Bolster) een intensieve communicatie nodig om op dezelfde lijn te blijven werken. Daarom zijn er veel afspraken vastgelegd over de verwachtingen die men van elkaar heeft en hoe men werkt. De teams onderzoeken zeer regelmatig de afspraken op effectiviteit en zinvolheid en stellen waar nodig zaken bij.
De jury ziet een belangrijke meerwaarde van het excellentieprofiel. Het onderzoek en de opgedane ervaringen bieden de mogelijkheden om het inclusieve werken op een verantwoorde manier te verbreden tot andere combinaties in het onderwijs.
Zij maken van hun uitspraak “bruggenbouwer in de praktijk” een realiteit.
Bekijk de schoolkaart van Kentalis Talent en download het juryrapport.