Vlaardingen
IKC VanKampen
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat IKC VanKampen het predicaat Excellente School voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop IKC VanKampen invulling geeft aan het bieden van een veilige schoolomgeving door groepsdoorbroken te werken met groepsmentoren en vakdocenten, en daarbij een passend aanbod te bieden aan alle leerlingen. De jury waardeert het stimuleren van eigenaarschap van de leerlingen binnen het thematisch onderwijs en het werken aan eigen leerlijnen, die als voorbeeld kunnen dienen voor andere scholen.
IKC VanKampen streeft naar een hoge kwaliteit van het onderwijs. Om dit te realiseren, worden de diverse cognitieve vakken gegeven door vakdocenten. Daarnaast heeft de school specialisten opgeleid binnen alle vakgebieden, die de kwaliteit van het onderwijs bewaken en stimuleren. De school streeft naar een hoog leerrendement en bereikt dit door de leerlingen te laten werken aan eigen leerlijnen.
IKC VanKampen wil een veilige omgeving voor de leerlingen creëren. De leerlingen zijn ondergebracht in clusters en worden begeleid door mentoren. Deze zetten in op het welbevinden van de leerlingen. Door een intensieve samenwerking van de mentoren, specialisten en vakdocenten krijgt elk kind wat het nodig heeft.
Een andere kwaliteit van de school is eigenaarschap. De leerkrachten zijn eigenaar van het onderwijs en het onderwijsproces, doordat de verantwoordelijkheden laag in de organisatie zijn gelegd en er een goed sluitende overlegstructuur op diverse niveaus is ingericht.
Het eigenaarschap van de leerling is goed herkenbaar vormgegeven in het thematisch werken.
De VanKampen-school geeft dit profiel vorm in nauwe samenwerking met de kinderopvang en de peuterspeelzaal binnen het IKC VanKampen.
Bekijk de schoolkaart van IKC VanKampen en download het juryrapport.
Nieuwkomersschool De Globe
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat nieuwkomersschool De Globe het predicaat Excellente School voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop de school zowel intern als extern haar visie uitdraagt. De school vertaalt haar visie in haar aanpak door de identiteit van de leerling, de eigen taal en cultuur en het sociaal-emotioneel leren centraal te stellen. De werkwijze van De Globe kan als voorbeeld dienen voor andere scholen.
De Globe heeft een bevlogen team dat het excellentieprofiel sociaal-emotioneel leren (SEL) gebruikt om haar leerlingen tot leren en ontwikkeling te brengen. De traumasensitieve en cultuursensitieve leeromgeving is in veel facetten zichtbaar. De leerkrachten hebben intensief contact met de ouders en ondersteunen hen ook zoveel mogelijk vanuit de eigen taal en cultuur. Het inschakelen van tolken maakt dat veelal mogelijk. Voor leerlingen en hun ouders vergemakkelijkt dit het vertrouwd raken met de Nederlandse samenleving.
De school volgt de individuele ontwikkeling van de leerling en legt dit vast in het ontwikkelingsperspectiefplan (opp). Eens per 13 weken evalueert men het opp en stelt het waar nodig bij. De school werkt met een doelenkaart die visualiseert, ook voor de ouders, wat de leerling al beheerst. Er is daarna eventueel extra ondersteuning voor de leerling.
Alle initiatieven die De Globe onderneemt, zowel intern als extern, vragen om een stevige structuur van evalueren en borgen. Na elke termijn van 13 weken vindt er een evaluatie plaats. Alle afspraken met betrekking tot de instroom, de doorstroom en uitstroom van de leerlingen zijn vastgelegd.
De Globe onderneemt veel activiteiten om haar kennis en ervaringen te delen met organisaties en scholen die betrokken zijn bij deze leerlingen en hun ouders. Zij heeft een aansprekend netwerk.
Bekijk de schoolkaart van Nieuwkomersschool De Globe en download het juryrapport.