Ter Apel
Interschool, basisschool voor anderstaligen
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Interschool het predicaat Excellente School voor primair onderwijs toekomt.
De jury is wederom onder de indruk van het profiel van Interschool in Ter Apel. Vier jaar geleden ontving Interschool het predicaat vanwege het aanbod bij de procesopvanglocatie (pol). Daaraan lag het gespreid leiderschap ten grondslag. Het gespreid leiderschap heeft zich doorontwikkeld en omvat alle beleidsterreinen van de school. De uitwerking van het gespreid leiderschap, het cyclisch en systematisch werken en daarmee de goede kwaliteitszorg van Interschool in Ter Apel, kunnen als voorbeeld dienen voor andere scholen.
Gespreid leiderschap
Interschool in Ter Apel werkt vanuit gespreid leiderschap met behulp van kwaliteitscirkels en baseert zich op de theorieën van Peter Senge en Jan Jutten. De verschillende coördinatoren op het gebied van taal, rekenen, muziek, sociaal emotioneel leren en wetenschap en techniek zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit en de inhoud van hun vakgebied. Het vakgebied sluit altijd aan bij de interesse van de leerkracht en dat geeft flow in de gehele schoolontwikkeling. Het team heeft veel vertrouwen in elkaars werkwijzen, klassenconsultaties zijn gemeengoed en voor de didactiek gebruiken leraren een kijkwijzer.
Cyclisch en systematisch werken
Ondanks de wijzigingen die in de teamsamenstelling zijn ontstaan, werkt de school cyclisch en systematisch. Vanuit de kwaliteitscirkel van Deming (plan-do-check-act, PDCA) evalueren de teamleden systematisch de kwaliteit en de kwaliteitszorg. Alle teamleden hebben en nemen hun rol in deze cyclische manier van werken. Feedback en feedforward is hierbij een belangrijk onderdeel.
Kwaliteitszorg
Om de kwaliteit van Interschool op een hoog niveau te houden, is alles vastgelegd volgens het nieuwe inspectiekader en dat is zichtbaar in de groepen: bij de leerlingen maar ook in het leerkrachtenteam.
De afspraken zijn vastgelegd in ‘blockchains’, zodat nieuwe teamleden, maar ook ouders, medezeggenschapsraden of andere belangstellenden weten wat de werkwijze van de school is. De begeleiding van nieuwe leerkrachten vindt de eerste periode volgens een vaste werkwijze plaats. Na de inwerkperiode zet de directie al heel snel in op interesse en talent.
Bekijk de schoolkaart van Interschool, basisschool voor anderstaligen en download het juryrapport.