Sint Michielsgestel
Basisschool De Touwladder
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Basisschool De Touwladder het predicaat Excellente School 2023- 2026 voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop de school het concept van Gespreid Leiderschap ontwikkeld heeft. Het spreiden van leiderschap op basis van deskundigheid zorgt voor het delen van zeggenschap, het spreiden van verantwoordelijkheid en leidt tot eigenaarschap bij alle leerkrachten. Op deze wijze is het een voorbeeld voor andere scholen.
Het lukt de school om ieder – leerkrachten, leerlingen, ouders en ondersteunend personeel – zijn beste kwaliteiten te laten inzetten. Als het gaat om de leerkrachten gebeurt dat via expertiseteams en bouw-PLGs, waarbinnen de leerkrachten verantwoordelijkheid dragen voor het initiëren, uitvoeren en borgen van innovatie in het gehele team. Als het gaat om de leerlingen gebeurt dat in de groep, bijvoorbeeld via het rapportfolio en op schoolniveau in de Leerlingenraad. Deze raad is initiatiefrijk is, wordt gehoord en geeft uitvoering aan gemaakte plannen. Als het gaat om de ouders gebeurt dat vooral via de Oudervereniging, onder meer door middel van een scala aan vieringen gedurende het schooljaar. Als het gaat om het ondersteunend personeel gebeurt dat door verantwoordelijkheid te dragen voor al datgene wat met het gebouw te maken heeft.
De kernaanpak van een expertiseteam is die van evidence informed werken. Elk expertiseteam werkt stapsgewijs aan de ontwikkeling van een innovatie. Daarbij gaat het om de volgende stappen:
- het eigen maken van wetenschappelijke kennis van buiten;
- het via pilots uitproberen van onderdelen van innovaties in de praktijk;
- het op basis van observaties en enquêtes nagaan of en hoe de innovatie voor de school werkt;
- het beantwoorden van de vraag of de innovatie breed wordt ingezet;
- het begeleiden van de invoering via coaching en intervisie;
- het vastleggen en borgen van de kwaliteit in kwaliteitskaarten.
De aanpak is meteen ook het belangrijkste aspect van kwaliteitszorg. De systematische aanpak is overal herkenbaar en leidt tot duidelijke resultaten bij de leerlingen. De succesvolle aanpak van ‘Makers maken’ is hier een voorbeeld van. Uit deze aanpak bleek dat de leerlingen door het aanleren van technische en creatieve vaardigheden veel betere prestaties leverden en veel meer eigenaarschap toonden over hun eigen prestaties. De directeur speelt een essentiële rol en is in staat om het spreiden van leiderschap te monitoren.
De omgeving weet de school te vinden. Dat geldt voor de ouders, gezien het jaarlijkse aantal aanmeldingen. En het geldt voor de regionale en landelijke media. De school is een voorbeeldschool voor vele anderen. .
Bekijk de schoolkaart van basisschool De Touwladder en download het juryrapport.
OBS de Bolster
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat OBS de Bolster het predicaat Excellente School 2022-2025 voor primair onderwijs toekomt.
De jury heeft waardering voor de wijze waarop OBS de Bolster passend onderwijs vormgeeft. De jury is onder de indruk van de opvang van leerlingen met diverse onderwijsuitdagingen, waaronder dove en slechthorende leerlingen, en de inzet van medewerkers en ondersteunende middelen waar alle leerlingen profijt van hebben. De jury ziet dat de school leerlingen die op andere scholen vastlopen opvangt en een veilige plek biedt. Hierin kan de school als voorbeeld dienen voor andere scholen.
Samenvatting
OBS De Bolster heeft als excellentieprofiel: ‘bewust, betrokken en betekenisvol onderwijs voor iedereen.
De school geeft dit profiel vorm door samen te werken met Kentalis Talent. Doordat beide instellingen hun kennis delen en leren van elkaar zien zij kans onderwijs vorm te geven dat recht doet aan alle leerlingen: reguliere leerlingen en leerlingen die doof of slechthorend zijn. Door de kennis en de middelen in een breed aanbod aan te bieden, kunnen alle leerlingen meeprofiteren van dit aanbod.
De ervaring die de school hiermee opgedaan heeft, heeft ertoe geleid dat ook leerlingen met andere onderwijsbehoeften, zoals onder andere autismespectrumstoornis (ASS), gedragsproblematiek en het syndroom van Down, in de school een plekje kunnen krijgen. De school vangt op deze wijze – en met succes – leerlingen op die op een andere school vastgelopen zijn.
Het motto van de school – een kind is meer dan taal, lezen en rekenen – wordt in de praktijk gebracht door een aanbod waarbij rekening wordt gehouden met de talenten van elk kind. De school heeft een gedifferentieerd leerstofaanbod voor zowel leerlingen met speciale onderwijsbehoeften als voor leerlingen met een ontwikkelingsperspectief (opp) en voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Het is opvallend hoe de sociale ontwikkeling van de leerlingen vooropstaat in al het beleid dat de school ontwikkelt. Vanuit het vertrouwen dat iedereen het goede met elkaar voorheeft, wordt gewerkt aan het welzijn van leerlingen en leerkrachten. Het meenemen van de ouders in dit alles is een steeds terugkerend item. Dat de school hierin slaagt, blijkt uit het grote draagvlak binnen alle geledingen. Daarnaast realiseert de school een hoge mate van welbevinden bij de leerlingen en leerkrachten en een hoge mate van tevredenheid bij de ouders.
Bekijk de schoolkaart van OBS de Bolster en download het juryrapport.