Reeuwijk
OBS De Venen
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat obs De Venen het predicaat Excellente School 2022-2025 voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de visie op onderwijs, de professionele leerteams en het passend onderwijs voor begaafde leerlingen van obs De Venen die als voorbeeld kunnen dienen voor andere scholen.
2.1: De visie van de school zorgt voor een breed excellentieprofiel
Basisschool De Venen heeft al sinds 2012 het predicaat Excellente School mogen ontvangen. Sinds die tijd heeft de school een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De afgelopen twee jaar heeft de school, na een master Transitie naar Toekomstgericht Onderwijs, haar visie onder de loep genomen. Aan de visie ‘Samen leren we het leven’ heeft zij drie pijlers gehangen die de kwaliteitsontwikkeling vormen voor het huidige excellentieprofiel. Het excellentieprofiel is nauw verbonden met de kennis en inzichten in de behoeften van de leerlingpopulatie en wordt door het gehele team gedragen.
2.2: De leerteams maken een continue ontwikkeling van het onderwijs mogelijk
De school beschikt over een professioneel en bevlogen team, dat is onderverdeeld in verschillende leerteams. Deze bestaan uit leerkrachten uit de verschillende bouwen en specialisten. De jury heeft bewondering voor de manier waarop erkende ongelijkheid binnen het team een plaats krijgt en de manier waarop het team iedere dag op zoek is naar een verbetering van de begeleiding van kinderen. De school gebruikt verschillende documenten om het excellentieprofiel te evalueren en te borgen, en heeft daarmee een toekomstbestendig profiel. Via ambitiekaarten die het team cyclisch evalueert, stellen zij doelen op; dit zijn zowel leerdoelen voor de leerlingen als ambitiedoelen voor het team.
2.3: De school geeft kansen om talenten te ontdekken en te ontwikkelen
Naast een gedegen kwaliteitsontwikkeling heeft de school ook oog voor de meer begaafde leerlingen. Vanaf de kleuterklassen probeert de school leerlingen te signaleren en een compact en verrijkt leerstofaanbod te bieden. De school heeft een hoogbegaafdheids-intern begeleider (HB-IB’er) aangesteld, die samen met de HB-specialisten zorgt voor de begeleiding van deze leerlingen. De school stelt zichzelf hierdoor in staat om passend onderwijs aan te bieden aan de dubbel bijzonder en hoogbegaafde leerling. De school biedt voor alle leerlingen een ruim onderwijsaanbod aan waarbij kinderen hun talenten kunnen ontdekken. Leerkrachten houden ontwikkelgesprekken met kinderen om over hun groei en belemmeringen te kunnen praten. De jury concludeert dat De Venen een weloverwogen en onderscheidende aanpak heeft die voor alle leerlingen en leerkrachten van de school werkt.
Bekijk de schoolkaart van OBS De Venen en download het juryrapport.