Oss
Kentalis Compas Oss vso
Conclusie jury
De jury vindt dat het Kentalis Compas College in Oss het predicaat Excellente School voor 2023-2026 toekomt.
Het bestuur van Kentalis is ervan overtuigd dat inclusief onderwijs kwetsbare leerlingen helpt om beter te functioneren in de maatschappij. Het bestuur heeft een spreidingsplan opgesteld om intensief met het regulier onderwijs samen te werken. Dit plan is erop gericht om de eigen expertise te behouden. Het Kentalis Compas College in Oss brengt samen met enkele reguliere scholen van Het Hooghuis inclusief onderwijs in de praktijk.
De ontwikkeling naar inclusiever onderwijs is een traject van de lange adem. De samenwerking met Het Hooghuis stond in 2019 nog in de kinderschoenen, maar was toen al zo veelbelovend dat het Kentalis Compas College het predicaat Excellente School voor de eerste keer werd toegekend.
Visie op inclusief onderwijs
De jury is onder de indruk van de voortvarende aanpak van de school, die de integratie met regulier onderwijs verder heeft uitgebouwd tot de huidige samenwerking. De specifieke expertise ten aanzien van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis is volledig geïntegreerd in het regulier voortgezet onderwijs voor wat betreft het praktijkonderwijs, voorbereidend kadergericht en beroepsgericht onderwijs. De opbrengst van het excellentieprofiel in 2019 is inmiddels geborgd. Ook is voldoende aangetoond dat inclusief onderwijs in bovengenoemde onderwijsvormen leidt tot meer participatie van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis in de maatschappij.
Eén team door synergie
Het bestuur streeft naar inclusiever onderwijs met als doel optimale participatie in de maatschappij. Het hele team staat achter dit streven. De vragen en weerstand die het oproept bij leerlingen, ouders en collega's van het reguliere onderwijs, zijn in de loop der jaren weggenomen en hebben plaats gemaakt voor vertrouwen in elkaar. Deze synergie zorgt ervoor dat de docenten optrekken als één team. De specifieke expertise om leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis in een veilige omgeving maximale kansen te bieden, zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige burgers in de samenleving, is doorontwikkeld en geschikt gemaakt om in het reguliere onderwijs toe te passen. De samenwerking met reguliere docenten is zodanig gevorderd dat de 2 voormalige losstaande teams nu beschouwd worden als één team. In het team is een basis van gelijkwaardigheid waarin elkaars expertise wordt gezien en gehoord. Co-teaching is een belangrijk onderdeel van de samenwerking. Het team maakt onderscheid tussen 6 vormen van co-teaching. De jury heeft één vorm – complementaire co-teaching – in de praktijk gezien. De jury is van mening dat deze vorm aantoont dat de samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs een bijzondere toegevoegde waarde heeft.
De specifieke expertise om leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis in een veilige omgeving maximale kansen te bieden, zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige burgers in de samenleving, is doorontwikkeld en geschikt gemaakt om in het reguliere onderwijs toe te passen. De samenwerking met reguliere docenten is zodanig gevorderd dat de 2 voormalige losstaande teams nu beschouwd worden als één team. In het team is een basis van gelijkwaardigheid waarin elkaars expertise wordt gezien en gehoord. Co-teaching is een belangrijk onderdeel van de samenwerking. Het team maakt onderscheid tussen 6 vormen van co-teaching. De jury heeft één vorm – complementaire co-teaching – in de praktijk gezien. De jury is van mening dat deze vorm aantoont dat de samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs een bijzondere toegevoegde waarde heeft.
Samenwerking kan schuren, een plan en professioneel gedrag zijn de oplossing
De jury merkt in de gesprekken dat het gebruik van verschillende manieren de onderwijssetting van speciaal en regulier onderwijs nog weleens kan schuren. Het team zegt zelf een oplossingsgerichte houding aan te nemen hierin en gaat ermee aan de slag. De jury onderschrijft het beeld van een professioneel team met een lerende cultuur. Dit op basis van uitspraken die de jury tijdens het schoolbezoek heeft gehoord. Een uitspraak als “we zijn er nog lang niet” (uitgesproken door meerdere teamleden) geeft aan dat het team een ontwikkelgerichte houding heeft, waarbij de focus altijd ligt op doorontwikkeling van zowel de leerling als de docent.
De aanpak van de school om de doelen van het excellentieprofiel waar te maken is planmatig en doelgericht, waarbij in alle lagen rekening wordt gehouden met de impact die het op elkaars leerlingen heeft. De jury ziet al veel competenties binnen de teams die als voorwaarde bij een samenwerking nodig zijn.
Een gedegen uitvoering van het beleidsplan en het kwaliteitszorgsysteem om de opbrengsten in kaart te brengen dragen volgens de jury bij aan het excellentieprofiel. De aanwezige structuur is een voorwaarde voor een professionele cultuur. Hierbij valt het op dat de bereidheid om van elkaar te leren bij beide scholen groot is. De visie van de school is duidelijk zichtbaar in het dagelijks handelen van de leraren.
Inzet en durf
De jury waardeert de tomeloze inzet van het hele team om de gedurfde doelstellingen van het excellentieprofiel waar te maken. Het team onderkent tegelijkertijd de voorwaarden om tot de doelen te komen. De bereidheid van de partnerscholen om samen te werken en gestelde grenzen aan de reikwijdte van het project Naar inclusiever onderwijs zijn hier voorbeelden van. De school heeft inclusief onderwijs gerealiseerd voor praktijkonderwijs en VMBO-B en -K. Ook zijn er leerlingen die doorstromen naar andere onderwijsvormen waarin nog een afwachtende houding is ten aanzien van inclusief onderwijs. De jury is van mening dat wat nu al is bereikt een inspirerend voorbeeld is voor andere scholen.
Bekijk de schoolkaart van Kentalis Compas Oss en download het juryrapport.