Hoogvliet
Zalmplaatschool
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat De Zalmplaatschool in Rotterdam-Hoogvliet het predicaat Excellente School 2023-2026 voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de manier waarop de Zalmplaatschool invulling geeft aan inclusief onderwijs, de wijze waarop zij kans ziet om leerlingen uit het s(b)o terug te plaatsten in het reguliere onderwijs en leerlingen die thuis zitten weer te re-integreren in het onderwijs.
De Zalmplaatschool laat zien dat door het scheppen van een sterk pedagogisch klimaat leerlingen uit het s(b)o en thuiszitters weer een plek kunnen krijgen in het reguliere onderwijs. Het team zet een klimaat neer waarin elk kind zich gezien voelt, waar rust en veiligheid is, en waarin leerlingen goed gedijen.
De jury prijst de systematiek die de school heeft ontwikkeld om leerlingen preventief te ondersteunen. Dit doet de school op het gebied van cognitieve ontwikkeling en op het gebied van gedrag. De wijze waarop de school de check in-check out-aanpak toepast verdient lof.
De school benadrukt het belang van taal en het uiten van hoge verwachtingen om kinderen uit te dagen. Dat motiveert en stimuleert leerlingen om zich te ontwikkelen op cognitief gebied en op dat van gedrag en in de omgang met elkaar. De school zet hoog in op taalbeheersing. Enerzijds om het onderwijs goed te kunnen volgen, maar ook om je goed te kunnen uiten. De school zet leesplezier in als middel om de taalvaardigheid van de leerlingen te versterken.
De jury ziet mogelijkheden om het visueel ondersteunen van de leerstof verder te ontwikkelen met name bij het taal- en woordenschataanbod, wat juist bij deze populatie zo van belang is. De school maakt gebruik van gedeeld leiderschap en stimuleert ontwikkeling van het onderwijs van onderop. Leerkrachten krijgen binnen gestelde kaders ruimte om met ideeën en initiatieven te experimenteren. Eenmaal geformuleerd beleid wordt geborgd en geëvalueerd.
De jury ziet nog wel mogelijkheden tot ontwikkeling en versterking van een zichtbare doorgaande lijn in de school. De jury heeft waardering voor de aanpak van inclusief onderwijs op De Zalmplaatschool. Deze school kan trots zijn op de vele voorbeelden van succesvolle re integratie van leerlingen in het reguliere onderwijs. De jury is van mening dat De Zalmplaatschool een aansprekend voorbeeld is voor scholen die werken aan inclusief onderwijs.
Bekijk de schoolkaart van Zalmplaatschool en download het juryrapport.
PENTA college, Hoogvliet (vmbo-b, (vmbo-k en vmbo-(g)t)
Conclusie jury
De Jury Excellente Scholen is van oordeel dat het Penta Hoogvliet, afdeling vmbo-k, vmbo-b en vmbo-g/t , het predicaat Excellente School voor voortgezet onderwijs toekomt.
In dit rapport zijn beide afdelingen separaat benoemd, behalve daar waar schoolbrede observaties zijn gedaan die betrekking hebben op de verwezenlijking van beide excellentieprofielen; in dat geval wordt de school ‘als geheel’ beschreven.
Afdeling vmbo-k en vmbo-b
De jury heeft kunnen observeren hoe op indrukwekkende wijze de ondersteuningsstructuur in de school is vormgegeven, passend bij de doelgroep en met merkbaar resultaat daarvan in de manier van werken van het medewerkersteam en de ervaring van leerlingen.
De leerlingen worden volgens de schoolleiding “voorzien van allerlei vormen van ondersteuning om te kunnen slagen” en de jury heeft deze pluriformiteit van ondersteuning gericht op het behalen van het diploma op congruente wijze waargenomen bij leerlingen, docenten, ouders en schoolleiding. Er is een veilige sfeer waarbinnen leerlingen vanuit diverse achtergronden en thuissituaties tot leren kunnen komen; wanneer persoonlijke situaties leerlingen belemmeren in hun schoolvoortgang heeft de school naast reguliere begeleiding een uitvoerig en adequaat aanbod om leerlingen vanuit het ondersteuningsteam te ondersteunen in de route naar het diploma.
Met de Reset-omgeving creëert de school een unieke omgeving waarin met externe hulpverleners binnen de schoolsetting wordt samengewerkt om dreigende schooluitval op te vangen en te voorkomen. Hiermee vereenvoudigt de school ook een aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring (tlv-aanvraag) wanneer behoefte aan speciaal onderwijs blijkt.
Ook in en rond de reguliere lessen zijn er op laagdrempelige wijze mogelijkheden voor leerlingen om (extra) te worden ondersteund. Daarnaast vertaalt de school de ervaring vanuit de Reset-omgeving naar expertise in het reguliere docententeam om ook preventief te werken aan de zelfredzaamheid van leerlingen in hun ontwikkeling.
De school maakt het excellentieprofiel actief zichtbaar. Zo constateert de jury dat het uitgebreide ondersteuningsteam goed bereikbaar is voor docenten en actief met hen meedenkt in het vorm geven van de dagelijkse begeleiding van hun leerlingen. Ook faciliteert de schoolleiding initiatieven van docenten die bijdragen aan het verder ontwikkelen van het profiel. Deze ruimte om zich te blijven professionaliseren werkt voor de docenten stimulerend en draagt bij aan de borging van het excellentieprofiel.
De docenten die wij spreken zijn enthousiast en “werken graag tot laat door op school.” Er zijn diverse ideeën vanuit het docententeam opgenomen in de begeleidingsstructuur van de school, die aan bod kwamen tijdens de door de schoolleiding georganiseerde ‘werkplaatsbijeenkomsten’; een mooi voorbeeld hiervan is de ‘quality time’ als aanvulling op een regulier mentoraat
Afdeling vmbo-g/t
De afdeling vmbo-gt benoemt de regiogebonden profilering als belangrijkste kenmerk van excellentie en de jury ziet dat de begeleiding in deze afdeling inderdaad op een excellente manier werkt voor de in de school aanwezige doelgroep.
De school wil graag “de beste mavo vóór de regio” zijn en verwezenlijkt dit door aanvullende vaardigheden op de reguliere diploma-eisen aan leerlingen mee te geven. De jury herkent dit voornamelijk door de gekozen structuur van ‘business school’ en de inhouds- en begeleidingsconcepten die aan deze structuur ten grondslag liggen. De jury beschouwt vanwege de uitvoering van dit profiel ook deze afdeling van de school als excellent.
De schoolleiding is trots op de tastbaarheid van vorderingen die leerlingen in het gekozen curriculum maken. Zo brengen leerlingen geleerde theorie in de praktijk door zelf een ondernemingsplan op te stellen én te evalueren en nemen docenten aanvullend en op eigen initiatief enquêtes af om te controleren of er voldoende en met plezier is geleerd. Deze data worden vervolgens in de werkplaatsbijeenkomsten ingebracht om zo ook de vormgeving van het curriculum door te ontwikkelen. Op die manier ontstaat er een kwaliteitscultuur waarin leerlingen vanuit hun lespraktijk samen met de docenten mede-eigenaar zijn van de vormgeving van het excellentieprofiel.
Ouders en leerlingen bevestigen het beeld dat zij bij de inhoud en doorontwikkeling van het curriculum betrokken worden. Een belangrijke factor hiervoor die de jury observeert is de door leerlingen, ouders én schoolleiding benoemde stabiliteit van het medewerkersteam. “De docenten hebben de school een aantal jaar draaiende gehouden” en dit heeft zich vertaald in een breed gedeelde verantwoordelijkheid voor het borgen van het profiel.
Een ander aspect waaruit het regiogebonden excellentieprofiel blijkt is het havo-top-traject. Middels dit traject kunnen leerlingen binnen het business profiel een havo-diploma halen, maar dan “met behulp van mavo-didactiek”. De schoolleiding, docenten én leerlingen bevestigen dat sommige van de leerlingen op deze school elders, op een reguliere havo, nooit een havo-diploma zouden kunnen behalen.
De grootste succesfactor hierin is de praktijkgerichtheid van lessen. De jury merkt in alle geledingen van de school deze praktijkgerichtheid, ook in relatie tot lessen waar je op andere scholen een meer theoretische benadering ziet. Een leerling zegt hierover: “je krijgt niet alleen theoretische uitleg, maar vooral ook praktische lessen, waarin je leert wat je met al die kennis moet doen.”
De jury ziet dat de aanpak en resultaten van het excellentieprofiel in beide afdelingen een vaste plaats hebben in de reguliere manier van werken en dat er een schoolbrede uitwisseling van ervaringen binnen de verschillende afdelingen plaatsvindt. De schoolleiding benoemt ook dat waar eerst twee verschillende scholen werden gevoeld, het team meer en meer als één geheel lijkt te gaan functioneren. Excellentie is in het Penta Hoogvliet dan ook breed (en in beide afdelingen) merkbaar, geborgd en daarmee toekomstbestendig.
Beide excellentieprofielen zijn en worden doorgevoerd in de gehele organisatie en om die reden is de jury van mening dat de school het predicaat voor beide afdelingen ten volle verdient. De school is voor scholen met vergelijkbare doelgroepen een prachtig voorbeeld.
Bekijk de schoolkaart van het PENTA college Hoogvliet (vmbo-b), schoolkaart van het PENTA college Hoogvliet (vmbo-k), en schoolkaart van het PENTA college Hoogvliet (vmbo-(g)t) en download het juryrapport.
Accent Praktijkonderwijs Hoogvliet
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Accent Praktijkonderwijs Hoogvliet het predicaat Excellente School 2023-2026 toekomt.
De jury is onder de indruk van de passie waarmee het schoolteam werkt. Zo kunnen zij voor hun leerlingen het verschil maken, om de kansen op een goede plek op de arbeidsmarkt te vergroten. De school heeft een gedegen plan voor arbeidstoeleiding ontwikkeld en benut hun veelsoortige mogelijkheden om dit op succesvolle wijze uit te voeren.
De basis voor dit plan wordt gevormd door een heldere visie op leren en ontwikkeling van leerlingen. De visie houdt rekening met de specifieke kenmerken en achtergronden van de leerlingenpopulatie.
De school heeft gezorgd voor een sterk pedagogisch klimaat waarin leerlingen die instromen meteen een veilige omgeving aangeboden krijgen waarin zij kunnen ontdekken wie ze zijn en wat ze zouden willen worden. Hierop bouwt de school voort en toont zij maximale inzet om de leerroutes met als uitstroom Pro-MBO en Pro Praktijk verder te verbeteren.
Op duurzame wijze arbeidstoeleiding van begin tot eind verbeteren, is de rode draad van het excellentieprofiel. Praktijkschool Hoogvliet gaat zelfs nog verder: ook na het verlaten van de school worden leerlingen gevolgd. De deur staat altijd voor hen open. De school biedt ondersteuning waar nodig en nodigt (oud)leerlingen nadrukkelijk uit om van deze hulp gebruik te maken.
Praktijkschool Hoogvliet heeft laten zien dat zij middenin de samenleving staat en werkt samen met een uitgebreid netwerk van externe partijen. Zoals met scholen voor vervolgonderwijs, stagebedrijven, instanties voor zorg en welzijn en gemeenten. Heel bijzonder is de wens om een spreekuur in te stellen met de politie, om daardoor een beter beeld te krijgen van wat er op straat speelt. Dat is enige tijd succesvol geweest. Door omstandigheden is deze voorziening wegbezuinigd, waardoor de school verbinding legde met onder andere jongerenwerkers die dagelijks op school bereikbaar zijn.
De school toont een groot doorzettingsvermogen en geeft niet snel op. Deze houding draagt men ook over naar de leerlingen. De jury was erg onder de indruk van enkele oud-leerlingen die heel goed zijn terechtgekomen als politieagent, onderwijsassistent of boer.
De werkwijze van Praktijkschool Hoogvliet is in de kern gebaseerd op het principe van Luc Stevens: “zonder relatie, geen prestatie”. Dit geldt ook voor de relatie die de school heeft met stagebedrijven. De jury was ook onder de indruk van de zienswijze van een filiaalmanager van de supermarkt in de wijk waar leerlingen van de praktijkschool stage lopen. Voor de manager geldt dat de relatie met de stagiair eerst goed moet zijn alvorens je kunt zeggen of deze geschikt is voor het werk. Deze houding sprak de jury aan; dat je open moet staan voor iedereen en soms even wat dieper moet kijken dan wat je aan de buitenkant waarneemt. Daarmee is het volgens de jury duidelijk dat de visie en aanpak van Praktijkschool Hoogvliet ook buiten de school doorwerkt.
Om de expertise en werkwijze op duurzame wijze in de organisatie te borgen, heeft de school veel werk verricht om zich de instrumenten voor kwaliteitszorg eigen te maken. De school past deze instrumenten zelf aan om beter aan te sluiten op de specifieke kenmerken van de leerlingen. Een sterk onderdeel van de kwaliteitszorg zijn de vele gesprekken die nodig zijn om de relatie met de leerling en ouders te versterken. Ouders met wie de jury gesproken heeft, zijn enthousiast over de school. Een ouder is zo trots op de school omdat haar zoon – tegen de eerste verwachtingen in – terecht is gekomen op een plek die hij altijd al wilde: werken als boer. Als bedankje kreeg de jury een zak met aardappelen die door hem vers geoogst waren.
In het onderzoek naar de kwaliteit van Praktijkschool Hoogvliet stelt de jury vast dat de school aan de belangrijke voorwaarden van een lerende cultuur, een professioneel team en een gedragen visie voldoet. De schoolleiding stimuleert en het schoolbestuur faciliteert om de uitdaging aan te kunnen om leerlingen maximale kansen te bieden om succesvol uit te stromen naar een goede plek op de arbeidsmarkt.
De volgende uitdaging ligt misschien wel in de wens om de expertise overdraagbaar te maken, zodat andere scholen een voorbeeld aan de school kunnen nemen en geïnspireerd raken.
Bekijk de schoolkaart van Accent Praktijkonderwijs Hoogvliet en download het juryrapport.