Helmond
Kindcentrum Dierdonk
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Kindcentrum Dierdonk het predicaat Excellente School voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de ontwikkelingen die de school op een planmatige wijze in gang heeft gezet om een goed antwoord te geven op de onderwijsbehoeften van de individuele leerling. De Oase (enkele op leerlingondersteuning gerichte ruimtes) staat daarin centraal en ook de wijze waarop het Kindcentrum Dierdonk deze unit heeft gepositioneerd binnen haar school, kan als voorbeeld dienen voor andere scholen.
De school heeft een ontwikkelproces in gang gezet waarin vijf fasen zijn te onderscheiden. Daarin ontwikkelt zij zich vanuit traditioneel klassikaal onderwijs stapsgewijs naar kindgericht onderwijs. Vanuit een hoge gezamenlijke betrokkenheid bij het managementteam en bij de leraren werkt men aan dit veranderproces.
Het veranderproces kenmerkt zich door een meer stapsgewijze verandering in plaats van een totale ommekeer. Zoals de school het mooi verwoordt: een stap voor stap ‘evolutie’-benadering in plaats van een plots het roer om ‘revolutie’-benadering. Het veranderproces kent ook mooie metaforen, zoals het rotsblok en de steentjes. Het steentje is gemakkelijker te verplaatsen dan het rotsblok, de stip op de horizon ofwel het uiteindelijke doel. We zien de uitwerking van de steentjes terug in de ontwikkelcirkels op teamniveau. De leraren doorlopen de fasen die hierin zijn opgenomen, zoals verkennen, ontwikkelen, realiseren, reflecteren en vieren. De schatkist staat uiteindelijk voor behouden en borgen. Tijdens de teamontwikkelmomenten, waar wekelijks twee uur voor wordt uitgetrokken en waarbij bijna iedereen aanwezig is, vinden deze uitwerkingen plaats.
Ontwikkelcirkels ofwel ontwikkelingsrapportagecirkels zijn er ook op leerlingniveau. Leerlingen tonen ons vol trots de twee cirkels, waarvan één met de vakken op het midden- en eindniveau van de leerjaren en één met onderdelen over het leren. Aan het leren ligt een leerlijn ten grondslag. Vervolgens heeft de leerling ‘mijn ontwikkelcirkel’, deze cirkel speelt een belangrijke rol in de dialoog met de leraar. Deze cirkel omvat ‘ik denk na voor ik begin’, ‘ik kijk hoe het gaat’, ‘ik kijk terug’ en ‘ik kijk vooruit’. Deze cirkels spelen ook een belangrijke rol in het gezamenlijke gesprek tussen ouder, kind en leraar.
De jury heeft kunnen lezen en waarnemen dat het Kindcentrum Dierdonk cyclisch werkt aan schoolontwikkeling. Vanuit het strategisch beleidsplan kent het schoolplan, met de speerpunten voor de periode 2019-2023, een verfijning en een doorvertaling naar de schooljaarplannen. Die laatste worden jaarlijks geëvalueerd, om van daaruit het nieuwe schooljaarplan een aansluitende invulling te geven op de fasen die zijn onderscheiden om te bouwen aan kindgericht onderwijs.
We spreken onze waardering uit voor de ambitie die eenieder toont om het beste uit de leerling te halen en daar gezamenlijk verantwoordelijk voor te zijn. Wij zien nog wel een mooie uitdaging en dat is: compacter informatie bieden over samen verantwoordelijk zijn voor een kindgerichte aanpak. Het excellentieprofiel is omvattend. Enerzijds omdat het profiel zich toont op meerdere niveaus en anderzijds omdat veel (talige) toelichtingen in gebruik zijn. De dagelijkse onderwijspraktijk is echter nodig om het excellentieprofiel goed te doorgronden en daarvoor zijn ook andere tools beschikbaar.
Bekijk de schoolkaart van het Kindcentrum Dierdonk en download het juryrapport.
Jan van Brabant College (havo)
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat het Jan van Brabant College, afdeling havo, het predicaat Excellente School voor voortgezet onderwijs toekomt.
De jury wil alle medewerkers, leerlingen en ouders complimenteren met de wijze waarop de school een veilig leerklimaat weet te creëren. Er is onder het personeel sprake van een hoge mate van flexibiliteit en doorzettingsvermogen, die door de lockdowns als gevolg van de coronacrisis op de proef werd gesteld. Deze proef heeft de school doorstaan. Daarmee laat de school zien dat het excellentieprofiel goed geborgd is in de school. De school voert het levensecht leren op een overtuigende wijze uit. Het brainportnetwerk speelt daarin een sleutelrol. Ook het aanleren van relevante vaardigheden in de reguliere lessen speelt daar een belangrijke rol in. Het is duidelijk merkbaar dat levensecht leren onderdeel is van het schoolprogramma. Daarmee heeft de school een wezenlijke voorbeeldfunctie voor andere scholen in Nederland.
De school heeft een gemêleerde doelgroep. De school staat in het hart van Helmond en behaalt al jaren goede resultaten. Sinds de invoering van het brainportconcept in het onderwijs merkt de school dat de onderwijsresultaten verbeteren. Daar is de school blij mee. De leerlingen krijgen meer bagage mee. De school voelt sterk de verantwoordelijkheid om alle leerlingen voor het diploma te laten slagen. Dat is het doel. Tegelijkertijd heeft de school ook een doel om de leerlingen klaar te maken voor de maatschappij. Om te zorgen dat de leerlingen zo succesvol mogelijk kunnen zijn in hun loopbaan. Dat beide doelen behaald worden, daar is de school trots op.
De school heeft een enorm breed en divers aanbod, waaraan alle leerlingen deelnemen (maatschappelijke stage, bedrijfsstage, profielwerkstuk). Daarnaast is er ook een optioneel aanbod (entrepreneurschap, extra taalklassen, schoolband, tv-kanaal) voor leerlingen die extra uitgedaagd willen worden en/of die zich extra willen ontwikkelen. De school laat leerlingen kennismaken met de wereld zoals die is door het burgerschaps- en internationaliseringsaspect.
Vanaf leerjaar 1 betrekt de school de leerling en geeft de leerling de kans om extra dingen te doen. Leerlingen doen mee aan projecten die over de schoolvakantie heenlopen. Daarmee houdt de school de leerlingen binnenboord in een uitdagende sfeer. Vooral omdat het gaat om dingen die de leerlingen zelf willen, zoals een schoolband of schoolfotografie. De school werkt deels aanbodgericht en zeker ook vraaggericht. De school voelt niet de noodzaak om alles zelf te regelen, omdat leerlingen de ruimte krijgen om een rol te spelen. Leerlingen krijgen autonomie en ruimte om hun wensen vorm te geven.
Het nadeel is wel dat de initiatieven niet altijd even duurzaam zijn. Als leerlingen van school gaan, verdwijnen daarmee ook sommige van de initiatieven.
De school is in gesprek met vervolgopleidingen (mbo, hbo en wo). De school wil de extra activiteiten die leerlingen doen, verbinden aan een mogelijke vrijstelling op een vervolgopleiding. Dat is een moeizaam proces. Maar wel de volgende stap die de school wil zetten.
Bekijk de schoolkaart van het Jan van Brabant College (havo) en download het juryrapport.
Jan van Brabant College, vestiging Molenstraat vwo
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat het Jan van Brabant College het predicaat Excellente School 2022-2025 voor vwo toekomt.
De jury is onder de indruk van de overtuigende wijze waarop de school haar leerlingen mogelijkheden en kansen biedt zich te ontwikkelen tot positief kritisch denkende wereldburgers en dit vormgeeft in een inspirerende en actieve leeromgeving in een internationale context. De school kan hiermee als voorbeeld dienen voor andere scholen.
Visie op leren en ontwikkelen
Vier kernwaarden dragen het onderwijs en het pedagogisch klimaat in de school: relatie, eigenaarschap, ambitie en inspiratie. Deze vier waarden zijn volgens de enthousiaste en gedreven schoolleiding voorwaardelijk om haar excellentieprofiel tot bloei te brengen. De jury ziet en hoort de vier waarden overal terug in de school. Schoolleiding en docenten geven aan dat de relatie de belangrijkste van de vier is; relatie zorgt ervoor dat eigenaarschap, ambitie en inspiratie kunnen groeien. Na de coronaperiode werkt de school allereerst aan het herstel van de onderlinge relaties in de school.
Excellentieprofiel
De school heeft het excellentieprofiel afgestemd op de toekomst van de leerlingen en maakt daarbij op velerlei manieren gebruik van de mogelijkheden in haar omgeving in de vorm van Brainportonderwijs:
“Wij staan voor onderwijs dat leerlingen voorbereidt op de wereld van morgen waarin lerend leven essentieel is, waarbij we ons richten op de mogelijkheden en kansen die onze Brainportomgeving ons biedt.”
De jury ziet, hoort en merkt dat Brainportonderwijs in de hele school een actieve, positieve en bruisende sfeer oplevert.
Brainportconcept
In het Brainportconcept krijgen leerlingen veel kansen en mogelijkheden. De
3-O gedachte ‘onderzoekend, ondernemend, ontwerpend’ staat voorop. Leerlingen leren eigen projecten te bedenken en uit te voeren. Ze lopen maatschappelijke stage en een beroepsstage die ze zelf organiseren en kunnen daarnaast extra aandacht besteden aan taalontwikkeling en cultuur. De jury heeft bewondering voor de manier waarop de school dit allemaal organiseert.
Internationaal
De school biedt tweetalig onderwijs en heeft een uitgebreid internationaal programma voor alle leerlingen. Activiteiten zoals online ontmoetingen, uitwisselingen met buitenlandse scholen, beroepsstages en reizen dragen bij aan de vorming van wereldburgers. Leerlingen vertellen de jury enthousiast over hun ervaringen: “We zaten in India in een gastgezin gekoppeld aan een leerling van de gastschool, daar leer je heel veel van!”
Kwaliteitszorg
De jury is ervan overtuigd dat de school een goed en uitgebreid kwaliteitssysteem hanteert. Doorlopende evaluaties op basis van gesprekken en opgehaalde data zorgen voor een voortdurende ontwikkeling. Leerlingen, medewerkers, ouders en partners van de school zijn hierbij betrokken.
Externe gerichtheid en kennisdeling
We zijn onder de indruk van het grote aantal contacten dat de school heeft in binnen- en buitenland. We zien een open en samenwerkende school die graag haar kennis deelt met anderen en ook leert van anderen.
Bekijk de schoolkaart van Jan van Brabant College, vestiging Molenstraat en download het juryrapport.