Gouda
Het Segment, Regionale school voor praktijkonderwijs
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat GSG Het Segment het predicaat Excellente School 2022-2025 voor praktijkonderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de gedrevenheid en deskundigheid waarmee de school de leerlingen voorbereidt op een zinvolle invulling van hun verdere leven wat betreft werk, wonen en vrije tijd.
Het excellentieprofiel is gericht op de bovenbouwleerlingen. De school stelt deze leerlingen door de mogelijkheid van stages bij veel verschillende brancheopleidingen in staat om hun talenten te laten groeien en bloeien en zo een passende plek te vinden op de arbeidsmarkt. De sfeer, de persoonlijke begeleiding, de flexibiliteit en het denken in mogelijkheden ziet de jury als kenmerken van de school die dit mogelijk maken en kunnen dienen als voorbeeld voor andere scholen.
Schoolklimaat
De jury merkt dat er een positief en betrokken onderwijs- en werkklimaat heerst in de school. De leerlingen en de medewerkers gaan open met elkaar om, de sfeer is warm en positief. Door intensief contact onderling voelen de leerlingen zich gezien en gehoord. Ze voelen zich veilig op school. “Ze weten wie je bent en kennen je goed”, zegt een leerling. De goede organisatie en communicatie, ook met de ouders, dragen hieraan bij. We hebben een bruisende school gezien, waar iedereen werkt aan zijn ontwikkeling.
Aandacht voor de persoon van de leerling
We constateren dat de school ervan overtuigd is dat elke leerling zijn weg kan vinden op de arbeidsmarkt. Ze werkt daaraan door leerlingen kennis te laten maken met beroepssectoren in de onderbouw en toe te werken naar keuzes in de bovenbouw. De leerling leert ook zichzelf kennen door het ontwikkelen van competenties. De mentoren en andere collega’s kennen de leerlingen goed en bieden maatwerk waar dat nodig is.
Brancheopleidingen
De jury bewondert de vele en goede contacten die de school heeft met de bedrijven in de stad en de omgeving, waardoor veel verschillende brancheopleidingen voor de bovenbouwleerlingen mogelijk zijn. Ze hoort mooie voorbeelden van de leerlingen, die met plezier stage hebben gelopen en daarna een vaste baan aangeboden hebben gekregen. Een mooi resultaat van de school!
Doorlopende ontwikkeling
Het valt de jury op dat de school voortdurend in ontwikkeling is om het onderwijs passend te laten zijn voor de leerlingen, maar ook zorgt voor een actuele afstemming op de eisen vanuit de arbeidsmarkt. Ook bij het aanbod van de brancheopleidingen is dit het geval.
Kwaliteitszorg
Door verschillende vormen van evaluatie, waarbij alle geledingen gehoord worden, zorgt de school ervoor dat de kwaliteit hoog is en blijft. De duurzaamheid van het excellentieprofiel is een voortvloeisel hiervan.
Externe gerichtheid en kennisdeling
De school staat goed bekend in de omgeving en elders, en krijgt veel verzoeken om informatie of een bezoek aan de school. De jury ziet dat de school ruimhartig is in het delen van haar kennis waar en met wie dat kan.
Ze vindt dat de innovatieve werkwijze van GSG Het Segment een substantiële bijdrage levert aan de kwaliteitsontwikkeling van het praktijkonderwijs.
Bekijk de schoolkaart van Het Segment, Regionale school voor praktijkonderwijs en download het juryrapport.
Casimirschool
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat de Casimirschool het predicaat Excellente School 2022-2025 voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop de school werkt aan het zelfbewustzijn van leerlingen, leerkrachten en team binnen hun daltononderwijs. De jury waardeert de wijze waarop de school het principe van continuous improvement vanuit de expertise en het eigenaarschap van de leerkrachten vormgeeft. De school weet een warm en betrokken pedagogisch klimaat te creëren, dat als voorbeeld kan dienen voor andere scholen.
Het excellentieprofiel van de Casimirschool is: een zelfbewuste school, met zelfbewuste leerlingen en leerkrachten. De school geeft dit profiel vorm vanuit de gedachte dat zelfbewustzijn noodzakelijk is om goed te kunnen functioneren als een mens met lef. Alles waar de school op inzet, is erop gericht om dit zelfbewustzijn van leerlingen, leerkrachten en team te ontwikkelen.
De school zet in op het leren om het zelf te doen. Leerlingen stellen eigen doelen en krijgen daar feedback op van de leerkracht binnen de betrokken relatie die de leerkracht en de leerling onderhouden. De leerlingen zijn eigenaar van het eigen leerproces en bepalen mede de inhoud en vorm van hun onderwijs. De leerlingen rapporteren zelf naar hun ouders over de doelen waaraan zij werken aan de hand van een portfolio met de onderwerpen: ik, leren en samen.
De leerkrachten maken veelvuldig gebruik van de expertise binnen het team bij het ontwikkelen van hun onderwijs. Zij hebben daarbij het eigenaarschap in het waarom, het hoe en het wat binnen de uitgangspunten van de school.
De school organiseert een geïntegreerde aanpak, waardoor vanuit alle gezichtspunten naar plannen wordt gekeken voordat tot ontwikkeling over wordt gegaan.
De school werkt vanuit de visie dat de ontwikkeling van het zelfbewustzijn in de sociale context plaatsvindt. Dit uitgangspunt wordt in diverse lagen uitgewerkt. Tussen medeleerlingen in groep, binnen het brede aanbod in de school en in de stad Gouda, die nauw bij het onderwijs betrokken wordt.
De school werkt samen met diverse instellingen en participeert in netwerken waarin zij kennis deelt met anderen.
Bekijk de schoolkaart van Casimirschool en download het juryrapport.
Al Qalam
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat de Al Qalam school het predicaat Excellente School 2023- 2026 voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de gedrevenheid die de directie en het team tonen om het beste uit de kinderen te halen, zodat zij in de maatschappij een eerlijke kans krijgen. ‘Wij maken het verschil!’, klinkt op allerlei manieren door. Teach like Al Qalam houdt in dat de school hoge opbrengsten realiseert door kwalitatief pedagogisch en didactisch handelen, een verantwoord aanbod, efficiënt gebruik van de onderwijstijd en het stimuleren van een actieve betrokkenheid van de ouders. De school kan als voorbeeld dienen voor andere scholen.
Wij zien een heldere lijn in de visie op leren en ontwikkelen, het realiseren van doelen die daaruit voortvloeien en de samenhangende aanpak weerspiegeld in de dagelijkse onderwijspraktijk. Tijdens de lesbezoeken staat het IGDI-model (Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructie) centraal vanaf groep 1 tot en met groep 8, aangevuld met technieken die passen bij de leerlingenpopulatie. Dat de school daarbij vaste routines hanteert, weten de leerlingen ons feilloos uit te leggen. Zo sommen leerlingen achter elkaar de nodige routines op zoals wisbordjes, blokjes, geeltjes, instructietafel, extra uitleg, begintaak en afzwaaier.
Meetbare resultaten, evaluatie en borging staan centraal binnen het kwaliteitszorgsysteem. In de eerste plaats toont de directie een helder en overzichtelijk beeld van haar kwaliteitszorg. Vervolgens spelen leerteams, Teach like a Champion (TLAC), bouwcoördinatoren, paralleloverleg en teachcoaches een duidelijke rol in het ontwikkelen en bewaken van de doorgaande lijnen. Een concreet voorbeeld hiervan is de implementatie van Teach like a Champion. Het leerteam draagt kennis van de technieken over. In het bouwoverleg is de techniek een vast agendapunt. Ook in het paralleloverleg bespreken de leerkrachten de ervaringen met de technieken. En de teachcoaches zorgen voor het inwerken van nieuwe collega’s en volgen lessen.
Tot slot kent de school de nodige instrumenten om haar kwaliteit en vooral de kwaliteit van haar excellentieprofiel in kaart te brengen, te borgen en te verbeteren. Zoals kijkwijzers gebaseerd op het IGDI-model, kwaliteitskaarten als ‘Zo geven wij les op de Al Qalam’, handboeken en veiligheids- en tevredenheidsonderzoeken.
Samengevat weet Al Qalam, samen met scholen in dezelfde scholengroep, het verschil te maken door zeer effectief onderwijs te bieden. En op basis daarvan te komen tot hoge resultaten. Hiermee biedt zij haar leerlingen een goede startpositie in het voortgezet onderwijs (vo).
De school zet in op goede contacten met respectievelijk de peuterspeelzaal en het voortgezet onderwijs, voor een warme overdracht van peuters en leerlingen. Zij zet haar deuren open voor bijvoorbeeld gastdocenten, vragen van andere scholen, een klankbordgroep en de gemeente. Mooi om te benoemen is de vastgelegde wekelijkse kennisdeling – telefonisch of fysiek – met zusterschool An Noer
Bekijk de schoolkaart van Al Qalam en download het juryrapport.