Bussum
Goois Lyceum (havo en vwo)
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat het Goois Lyceum, afdelingen havo en vwo, het predicaat Excellente School voor voortgezet onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van het leerlinggerichte aanbod in het extracurriculaire middagprogramma en het zogeheten stromenaanbod binnen het curriculum. Beide worden vormgegeven vanuit een heldere visie op leren en ontwikkelen, en de daaruit voortkomende vier kernwaarden. Het Goois Lyceum ademt een sfeer van gezamenlijkheid. Wie de jury ook heeft gesproken in de school, er is één geheel qua cultuur, openheid, ruimte, keuzevrijheid, vertrouwen geven en in ontwikkeling zijn. Niet wij zitten of werken op het Goois Lyceum, maar wij zijn het Goois Lyceum, is de voelbare gedachte. Het Goois Lyceum kan hiermee in de ogen van de jury als voorbeeld dienen voor andere scholen.
Stromenonderwijs
In de eerste drie leerjaren maken alle leerlingen een keuze uit één van de vier zogeheten stromen die het Goois Lyceum aanbiedt: technasium met het vak onderzoeken en ontwerpen, gymnasium met het schooleigen vak capita selecta, kunst & media met de vakken beeldend, muziek en drama vanuit een gezamenlijk perspectief, en big business met het schooleigen vak big business, waarin grote maatschappelijke thema’s worden behandeld. Leerlingen volgen deze schooleigen vakken vier tot vijf lesuren per week. Leerlingen kiezen aan de voorkant voor één van de vier stromen. Het Goois Lyceum biedt leerlingen ook een breed programma in leerjaar 1, met een oriëntatie op de stromen technasium en big business.
Middagprogramma
Op het Goois Lyceum is de middag vanaf 15.10 uur van de leerlingen zelf. De school biedt in een keuzeprogramma supportmodules gericht op extra hulp en ondersteuning, skillmodules gericht op competenties en mastermodules gericht op verdieping en verbreding. Met deze modules wil de school leerlingen inspireren en motiveren en een voornamelijk extracurriculair aanbod toevoegen, gericht op persoonlijke interesses en talenten van leerlingen passend bij het moment van hun ontwikkeling. Leerlingen hebben inspraak in het aanbod. De modules zijn voor alle leerlingen van alle jaarlagen toegankelijk, zodat iedere leerling zijn persoonlijke leertraject kan vormgeven naast het reguliere havo- of vwo-programma.
Evaluatie, duurzaamheid en kennisdeling
Het excellentieprofiel van het Goois Lyceum wordt via kwaliteitszorg periodiek geëvalueerd. Daarbij wordt gebruikgemaakt van beschikbare data, maar ook van gestructureerde input van leerlingen via leerlingenpanels, en van ouders en docenten. In de school heerst een ontwikkel- en verbetercultuur gebaseerd op deze evaluaties. De duurzaamheid van het excellentieprofiel is geborgd door de ontwikkelingen centraal te stellen in de schoolplannen. Kennis over het excellentieprofiel deelt de school binnen de Gooise Scholen Federatie (GSF).
Bekijk de schoolkaart van Goois Lyceum (havo) en Goois Lyceum (vwo) en download het juryrapport.