Arnhem
Het Mozaïek, locatie Groningensingel
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat het Mozaïek, procesopvanglocatie Groningensingel het predicaat Excellente School voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop zij een doordacht en veelomvattend beredeneerd aanbod hebben gerealiseerd voor asielzoekerskinderen in de basisschoolleeftijd. Het Mozaïek kan daarmee een voorbeeld zijn voor andere scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie.
Een relevant, herkenbaar excellentieprofiel
De procesopvanglocatie (pol) van het Mozaïek heeft een duidelijke visie op het onderwijs dat zij aan nieuwkomers wil geven. Ze wil deze kinderen de juiste handvatten bieden om een goede start te maken in het Nederlandse onderwijs. Hiervoor hebben ze een dagprogramma met bijpassende zorgstructuur ontwikkeld, dat relevant is voor de leerlingenpopulatie.
Ouders en leerlingen geven aan dat zij het excellentieprofiel herkennen. De school is voor hen een veilige haven in een voor hen roerige periode in hun leven.
Een brede aanpak voor een stevige basis
In de afgelopen zes jaar heeft de school gewerkt aan een beredeneerd aanbod dat een breed scala van elementen omvat, zoals de intake, het woordenschatprogramma Taalrex, het aanbod voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, de schoolgewenningsdoelen en het rekenen. De taal- en schoolgewenningsdoelen van Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) vormen de basis voor dit aanbod.
Om dit aanbod te realiseren voor deze doelgroep zijn, naast goede pedagogische en didactische vaardigheden, flexibiliteit en creativiteit belangrijke leerkrachtvaardigheden. Om de ontwikkeling van dit aanbod te realiseren heeft de school zowel voor de lange als de korte termijn concrete doelen geformuleerd.
Resultaten van het profiel
De geformuleerde doelen zijn gerealiseerd als het gaat om het aanbod. Het aanbod is goed gedocumenteerd in een verantwoordingsdocument. Dit zorgt ervoor dat het aanbod goed overdraagbaar is. Nieuwe leerkrachten kunnen zo ook snel aan de slag met het programma.
De opbrengsten op leerlingniveau van het programma Taalrex kunnen helaas nog niet in beeld worden gebracht. De school is bezig met de ontwikkeling van toetsing om hier wel zicht op te krijgen.
Een stevige kwaliteitscultuur zorgt voor borging en doorontwikkeling
Naast het verantwoordingsdocument, waarin ook de kwaliteitskaarten van de verschillende elementen van het programma zijn opgenomen, heeft de school een stevige kwaliteitscultuur. De leerkrachten van de procesopvanglocatie vormen samen met de leerkrachten van de neveninstroomgroepen van het Mozaïek een leerteam. Samen stellen ze onderzoeksvragen op, ontwikkelen ze onderwijs aan de hand van Lesson Study en indien nodig worden externen gevraagd om hen te ondersteunen.
De evaluatie van het excellentieprofiel en van het leerteam wordt gedaan aan de hand van een jaarplan en jaarverslag.
Het team van de procesopvanglocatie heeft een ambitieuze lijst van ontwikkelingen op didactisch en pedagogisch gebied, maar ook op het gebied van de leerlingenzorg en de schoolorganisatie. De genoemde ontwikkelingen sluiten goed aan bij het profiel.
Erkenning voor het excellentieprofiel
Meerdere scholen in de omgeving van Arnhem en Helmond werken inmiddels ook met het programma Taalrex. Daarnaast komen vergelijkbare scholen de school bezoeken vanwege het programma van het Mozaïek.
Bekijk de schoolkaart van Het Mozaïek, locatie Groningensingel en download het juryrapport.
Het Mozaïek, locatie Zwanebloem en locatie Eimerssingel
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat het Mozaïek het predicaat Excellente School 2022-2025 voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop de school vanuit een heldere en duidelijke visie vorm geeft aan haar onderwijs, waarbij ze haar eigen methoden ontwikkelt, die gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis en zijn toegesneden op de leerlingenpopulatie van de school. Het Mozaïek kan hierin als voorbeeld dienen voor andere scholen.
Het Mozaïek heeft als excellentieprofiel: “Cultureel kapitaal: kennis doet ertoe!”. De school ziet kennisoverdracht en het vergroten van de woordenschat van de leerlingen als voorwaarden voor leesbegrip en leesplezier. Het is eveneens een krachtig middel om de kansen van de leerlingen te vergroten.
De kern van het excellentieprofiel is het ontwikkelen en uitvoeren van een eigen kenniscurriculum, waarin kennisverwerving en taalverwerving hand in hand gaan. De programma’s TaalMozaïek en TaalRex en het thematisch werken vormen een belangrijk onderdeel van dit curriculum.
Niet alleen het curriculum, maar ook het didactisch handelen van de leerkrachten is doordacht en wetenschappelijk onderbouwd. Er vindt steeds een transfer plaats van passief naar actief taalgebruik tijdens verschillende instructiemomenten en werkvormen tijdens een schooldag.
Zichtbaar en merkbaar is de lerende cultuur in de school. Leerkrachten werken in leerteams en expertisegroepen voortdurend aan onderwijsontwikkeling en verbetering. Zo ontwikkelen leerkrachten, samen met experts, de thema’s, de leerstof en de inhoud van de afzonderlijke lessen. Leerkrachten en experts bezoeken elkaars lessen en zijn voortdurend bezig deze lessen te verfijnen. Er zijn contacten met andere scholen, die gebruik maken van TaalMozaïek en TaalRex en er is veel uitwisseling van de opgedane ervaringen en het ontwikkelde materiaal. Leerkrachten, leerlingen en ouders ervaren deze lerende cultuur is zeer waardevol. De jury heeft alle vertrouwen in het duurzame karakter van het profiel en ziet een school die in staat is haar rijke curriculum verder te ontwikkelen en uit te dragen naar andere scholen.
Bekijk de schoolkaart van Het Mozaïek, locatie Zwanebloem, schoolkaart van Het Mozaïek, locatie Eimerssingel en download het juryrapport.