Amsterdam
Alan Turingschool
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat de Alan Turingschool het predicaat Excellente School voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop de Alan Turingschool de leraar centraal stelt en zorgt voor een lage werkdruk en hoog werkplezier, waarbij leerlingen en ouders optimaal profiteren van goed onderwijs. Dit kan als voorbeeld dienen voor andere scholen.
De school hanteert een schoolbrede kwaliteitsaanpak bestaande uit ambitie- en kwaliteitskaarten, waarin de leerkrachten samen met de directie hun ambitie, doelen en werkwijzen hebben vastgelegd. Daarnaast heeft de school een kwaliteitscultuur gericht op de voortdurende professionalisering van de leerkrachten, die tot uiting komt in klassenbezoeken, samen lessen voorbereiden en in specifieke werkwijzen zoals lesson study.
Door deze kwaliteitsaanpak met duidelijke keuzes en prioriteiten over wat wel en wat niet door de school wordt opgepakt, krijgen leerkrachten tijd en ruimte om zich te focussen op de aanpak van hun onderwijs, waardoor hun vakmanschap wordt vergroot en de onderwijsresultaten stijgen. De kwaliteitsaanpak kent een dusdanige opzet (inclusief evaluatie en borging) dat die de komende jaren de school kan helpen zichzelf met kleine stapjes te blijven verbeteren.
Bekijk de schoolkaart van de Alan Turingschool en download het juryrapport.
OBS Wereldwijs
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat OBS Wereldwijs het predicaat Excellente School 2022-2025 voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van de baanbrekende wijze waarop de school haar excellentieprofiel formatieve assessment vormgeeft, aanpakt en borgt. Dit profiel kan als voorbeeld dienen voor andere scholen.
OBS Wereldwijs heeft in 2018 het predicaat excellent voor de eerste keer ontvangen en heeft nadien haar excellentieprofiel formatieve assessment nader ontwikkeld en sterk verankerd. Ook binnen basisschool Bijlmerdrie is daar sprake van geweest, waardoor het fusietraject van beide scholen in augustus 2021 soepel is verlopen. Tijdens de rondgang door de school en de gesprekken heeft de jury ervaren dat binnen deze school sprake is van een gezamenlijk gedreven visie op leren en ontwikkelen. Deze sterk doorleefde visie geeft richting aan de schoolontwikkeling.
De doorontwikkeling van het profiel en de coherente aanpak zijn nauw verweven. Een mooi voorbeeld daarvan is het portfolio. Het portfolio is door de school zelf samengesteld en past naadloos bij het formatieve assessment, naadloos als het gaat om de procedure van feedback geven en wat betreft de reflectie op het leren leren. Een ander voorbeeld van de doorontwikkeling is het versterken van de cognitieve ontwikkeling die we in de klas terugzien in de vorm van bouwstenen. Uit de evaluaties blijkt hoe de aanpak van de bouwstenen en de uitwerking hiervan is gemonitord. Het zijn twee mooie voorbeelden die voortkomen uit de doorontwikkeling van het profiel in de dagelijkse onderwijspraktijk.
De school weet op een concrete wijze te verwoorden wat haar kortetermijndoelen zijn en hoe deze bijdragen aan de langetermijndoelen. De cyclus van het vierjarige schoolplan, naar een uitvoeringsplan per jaar, de evaluaties hiervan en het jaarverslag geven een helder beeld van hoe systematisch en cyclisch de directie en het team werken. De methodiek leerKRACHT is hierin met de aanjagers per team sterk ondersteunend. Er zijn drie teams die drie keer per jaar wisselen van samenstelling. Leerkrachtondersteuners, directieleden en intern begeleiders maken deel uit van deze teams. Alles ademt uit dat het gaat om gedeeld eigenaarschap waarbij inspiratie en motivatie sterk aanwezig zijn binnen het team.
De school zet veel in om de merkbare en meetbare resultaten in kaart te brengen en het jaarverslag getuigt daarvan. Hierin toont de school enquêtes en visitaties aan de hand van kijkwijzers, die passen bij het profiel van de school en de schoolontwikkeling, en analyses van resultaten. Bij de analyses van de resultaten ziet de school effecten van de coronapandemie. Haar populatie bestaat uit leerlingen die leren dankzij de school en hoewel de school, volgens de ouders, goed heeft ingespeeld op het onlineonderwijs, zijn achterstanden niet te voorkomen geweest. Gelukkig heeft de school extra vakleraren kunnen inzetten, zodat de groepsleraren gericht instructie kunnen geven aan een halve klas. Het effect van deze extra investering is nog niet zichtbaar. Hiervoor zal meer tijd nodig zijn.
Het schoolplan en het jaarverslag zijn zeer uitvoerige documenten en geven ontwikkeling en verantwoording uitgebreid weer. Het duurzame karakter van het excellentieprofiel blijkt uit de gesprekken en uit de genoemde documenten. Deze duurzaamheid is het gevolg van een voortdurende evaluatie, een stevige borging en een gerichte schoolontwikkeling.
In het kader van externe gerichtheid en kennisdeling vraagt de jury zich af hoe toegankelijk deze documenten zijn voor buitenstaanders. Wellicht ligt hier nog een mooie ontwikkelkans voor de school. Een voorbeeld van zeer beknopte, maar toegankelijke informatie zijn de spiekbriefjes die de leerlingen meekrijgen in de zogeheten leerlingarena (een gesprek tussen de jury en de leerlingen). Met een blik hierop kunnen de leerlingen prima verwoorden waar de school voor staat. Natuurlijk volstaan deze spiekbriefjes niet bij gerichte kennisdeling, maar minder tekst en het meer weergeven van effect kan de toegankelijkheid bevorderen.
De school heeft andere scholen veel te bieden met haar baanbrekende excellentieprofiel. In tegenstelling tot hetgeen de jury heeft opgemerkt in 2018, over de bescheidenheid van de school om haar profiel te promoten, zien en horen wij nu dat de school binnen het bestuur van stichting Zonova, de Zonova Academie en aan de gesprekstafels over kansengelijkheid haar profiel stevig deelt.
Bekijk de schoolkaart van de Openbare basisschool Wereldwijs en download het juryrapport.
De Kinderboom
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat De Kinderboom het predicaat Excellente School 2023-2026 voor primair onderwijs toekomt.
De jury is onder de indruk van ‘Kansrijk onderwijs op De Kinderboom’. Basisschool De Kinderboom behaalt hoge resultaten en stijgt ver uit boven de scholengroep waar zij qua leerlingenpopulatie toe behoort. De school kan hierin een goed voorbeeld zijn in leerlingenpopulatie voor vergelijkbare scholen. De school zet veel in om haar leerlingen in een goede leerstand te krijgen en het beste uit haar leerlingen te halen. De drive en passie bij de directie en het team met betrekking tot kansrijk onderwijs zijn groot en zij ontwikkelen veel initiatieven hiertoe. De 3 belangrijkste initiatieven die gezamenlijk zorgen voor de hoge opbrengsten zijn:
- de verlengde schooldag
- stressvermindering thuis
- ‘de basis op orde’
De verlengde schooldag
De verlengde schooldag is een belangrijk initiatief om kansrijk onderwijs te realiseren. Daarvoor hanteert de school de nodige tools. De deuren gaan voor de groepen 7 en 8 vroeg open en sluiten laat. Leerlingen kunnen zo aan hun dag- en weektaak werken, en ook andere schoolse activiteiten oppakken. Veel leerlingen maken gebruik van deze mogelijkheid. De school doet een groot beroep op de zelfstandigheid van de leerling. Wanneer de thuissituatie het voor leerlingen niet toelaat om buiten schooltijden op school te zijn, voorziet de school in digitale ondersteuning thuis. Na schooltijd kunnen leerlingen ook deelnemen aan diverse naschoolse activiteiten, is er een ‘leerlab’ waar leerlingen enthousiast over zijn, en zijn er voorzieningen in de zomervakantie.
Stressvermindering thuis
Een tweede belangrijk initiatief is de actie tot stressvermindering bij de leerling en de ouders. De school weet dat de leerlingen stress kunnen ervaren en hoe moeilijk het is om geconcentreerd de schoolse taken op te pakken. Goede contacten met zorgpartners en regelmatig overleg met de ouderkindadviseur (OKA) zijn voor de school van groot belang. De buurtcoach en budgetcoach kunnen de school inseinen wanneer bijvoorbeeld sprake is van complexe echtscheidingen of schulden die veel stress veroorzaken binnen een gezin. De hulp- en ondersteuningsvraag betreft dus zowel leerling als ouder/verzorger.
‘De basis op orde’
Het derde initiatief ‘de basis op orde’ is belangrijk voor de aanpak in de klas en in de school. De basis op orde Ais een hartenkreet van de school om vooral poespas buiten de deur te houden. De school besteedt veel tijd aan taal, lezen, rekenen en wiskunde, en zet in op scholing en verdieping van de instructievaardigheden. Er zijn veel initiatieven die bij de basis op orde horen, zoals ‘De leraar doet ertoe’. De Professionele Leergemeenschap (PLG) speelt hierbij een belangrijke rol. Daarnaast weet de school hoe belangrijk verdieping is door de leerlijnen ‘Samen leren leven’ en ‘Het vergroten van de ouderbetrokkenheid’. Ook daarvoor heeft de school PLG’s.
Zowel de directie, de leraren als de leerlingen informeren ons hoe belangrijk de dag- en weektaken zijn en wat een korte cyclus inhoudt. Daarnaast biedt de school haar leraren professionele ruimte. Een voorbeeld daarvan is de aankleding van de lokalen. Wij zien nog mooie ontwikkelkansen in een goede discussie over de professionele ruimte in relatie tot een uitdagende en uitnodigende leeromgeving.
Voor de meetbare resultaten, zoals de eindtoetsing uitgedrukt in referentieniveaus en de plaatsingsgegevens in het voortgezet onderwijs (vo), heeft de jury eveneens waardering. Ook de resultaten van de veiligheidsmeting oogt waardering. Met deze meetbare resultaten laat de school haar streven zien om het beste uit haar leerlingen te halen en daarmee de kansengelijkheid te bevorderen. Niet alles is in meetbare resultaten weer te geven. Van groot belang binnen de kwaliteitszorg is dat De Kinderboom een stabiel team heeft en de drive en passie voor kansengelijkheid hoog weet te houden.
De jury ziet nog wel een mooie uitdaging voor De Kinderboom om vanuit onderzoek helder te krijgen welke van de 3 belangrijke initiatieven nu echt het verschil maakt tot hoge opbrengsten.
De externe gerichtheid en de kennisdeling zijn nog bescheiden. Het is de eerste keer dat De Kinderboom zich opgeeft voor ‘excellent’. Met het predicaat excellent zou de school meer stappen durven zetten om haar profiel te delen en wil zij graag van andere excellente scholen met hetzelfde profiel leren.
Bekijk de schoolkaart van De Kinderboom en download het juryrapport.
SO De Heldring
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat SO De Heldring het predicaat Excellente School 2022-2025 toekomt.
De jury is onder de indruk van de passie en bevlogenheid van het schoolteam om het beste onderwijs te kunnen bieden aan leerlingen met wie het team zich zo verbonden voelt. In de loop van de jaren ontwikkelde het schoolteam zich tot een professionele organisatie. Er is een collectieve ambitie om zich toe te leggen op het ontwikkelen van een goede pedagogische en didactische leeromgeving met passende leerlijnen. Daar heeft SO De Heldring al meerdere keren het predicaat Excellente School voor ontvangen.
Vanuit trots op wat al is bereikt heeft SO De Heldring er nu voor gekozen om zich te richten op de doorontwikkeling van integraal personeelsbeleid (IPB) met de focus op coaching. De principes van ‘De Heldring werkt!’ zijn nog steeds leidend voor het nieuwe excellentieprofiel. SO De Heldring onderscheidt zich met een heldere aanpak op basis van een goed uitgewerkt IPB-plan. Door het creëren van een veilig en uitdagend leerklimaat voor zowel leerlingen als personeel wordt aan alle voorwaarden voldaan om het begeleiden en coachen van startende, maar ook ervaren krachten mogelijk te maken. De ware kracht van de school schuilt in het schoolteam dat zich met plezier inzet voor de leerlingen en altijd met elkaar het gesprek aangaat om het onderwijs te blijven verbeteren.
De jury is ook aangenaam verrast door de autonomie van de medewerkers. Er is voldoende professionele ruimte om persoonlijke kwaliteiten te benutten in het werk. Vooropstaat dat medewerkers zich veilig voelen om elkaar te bevragen en ook kritisch te mogen zijn. Daarmee is intervisie en ook supervisie op een hoger plan gebracht en worden de doelen van een lerende cultuur waargemaakt.
De jury heeft de indruk gekregen dat het een fijne school is om te mogen werken. In een tijd waarin het tekort aan handen in de klas en bekwame leerkrachten bijna dagelijks in het nieuws is, heeft SO De Heldring hiermee een voorsprong op andere scholen opgebouwd. De externe gerichtheid blijft vooralsnog beperkt tot de andere scholen van stichting Kolom en de gemeente Amsterdam (voor wat betreft de pool voor coaches in het onderwijs).
De jury onderkent de problemen om een zogeheten lerende cultuur overdraagbaar te maken naar andere scholen als daar nog niet aan alle basale voorwaarden wordt voldaan. Toch ziet de jury wel mogelijkheden om het heldere IPB-plan met de focus op coaching te verbreden en daarmee een gidsfunctie te vervullen voor andere scholen.
Bekijk de schoolkaart van SO De Heldring en download het juryrapport.
VSO De Heldring
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat VSO De Heldring het predicaat Excellente School 2022-2025 toekomt.
De jury is onder de indruk van de passie en bevlogenheid van het schoolteam om het beste onderwijs te kunnen bieden aan leerlingen met wie de school zich zo verbonden voelt. In de loop der jaren ontwikkelde het schoolteam zich tot een professionele organisatie. Er is een collectieve ambitie om zich toe te leggen op het ontwikkelen van een goede pedagogische en didactische leeromgeving met passende leerlijnen. Daar heeft VSO De Heldring al meerdere keren een predicaat voor excellentie voor ontvangen.
Vanuit trots op wat al is bereikt heeft VSO De Heldring er nu voor gekozen om zich te richten op de doorontwikkeling van integraal personeelsbeleid met de focus op coaching. De principes van ‘De Heldring werkt!’ zijn nog steeds leidend voor het nieuwe excellentieprofiel. VSO De Heldring onderscheidt zich met een heldere aanpak op basis van een goed uitgewerkt plan voor integraal personeelsbeleid. Door het creëren van een veilig en uitdagend leerklimaat voor zowel leerlingen als personeel wordt aan alle voorwaarden voldaan om het begeleiden en coachen van startende, maar ook ervaren krachten mogelijk te maken. De ware kracht van de school schuilt in het schoolteam dat zich met plezier inzet voor de leerlingen en altijd met elkaar het gesprek aangaat om het onderwijs te blijven verbeteren.
De jury is onder de indruk van de gepersonaliseerde uitwerking van coaches. Vanuit de opgedane ervaringen met interactieve videotrainingen zijn onder andere zogeheten beeldcoaches ontstaan. Andere coaches professionaliseren zich juist op basis van interne begeleiding. VSO De Heldring is een gecertificeerde school voor kunst en cultuur. Leerlingen worden mede gevormd door in aanraking te komen met vele vormen van kunst en cultuur. De jury heeft een praktijkles meegemaakt met pauken, muziek en een schimmenspel waarin vele pedagogische doelen op voortreffelijke en speelse wijze werden geoefend.
De jury kreeg een goede indruk van de school en zag dat het een fijne plek is om te mogen werken. In een tijd waarin het tekort aan handen in de klas en bekwame leerkrachten bijna dagelijks in het nieuws is, heeft VSO De Heldring hiermee een voorsprong op andere scholen opgebouwd. De externe gerichtheid blijft vooralsnog beperkt tot de andere scholen van stichting Kolom en de gemeente Amsterdam (voor wat betreft de pool voor coaches in het onderwijs).
De jury onderkent de problemen om een lerende cultuur overdraagbaar te maken naar andere scholen als daar nog niet aan alle basale voorwaarden wordt voldaan. Toch ziet de jury wel mogelijkheden om het heldere integraal personeelsbeleidsplan (IPB) met de focus op coaching te verbreden en daarmee een gidsfunctie te vervullen voor andere scholen.
Bekijk de schoolkaart van VSO de Heldring en download het juryrapport.
Mr. G.T.J. de Jonghschool
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat de Mr. De Jonghschool het predicaat Excellente School 2022-2025 voor speciaal onderwijs so toekomt.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop de school zowel intern als extern haar visie uitdraagt en expertise deelt. De visie van de Mr. De Jonghschool is gericht op het creëren van leersituaties (gedoseerde chaos) waarin de leerling kan oefenen vanuit een traumasensitief perspectief, passend bij de leer- en ontwikkelingsbehoeften van de leerling. De Mr. De Jonghschool vertaalt het excellentieprofiel in het beleid en in het pedagogisch en didactisch handelen op de school. De werkwijze van de Mr. De Jonghschool kan als voorbeeld dienen voor andere scholen; zowel voor het speciaal als voor het regulier onderwijs.
De Mr. De Jonghschool heeft een professioneel en gemotiveerd team dat het excellentieprofiel – Excellent op weg naar gedoseerde chaos – tot uiting brengt in alle aspecten van het onderwijs. De leerlingen krijgen op deze school optimale leerkansen bij het opgroeien tot zo zelfstandig mogelijke leden van de samenleving. Fouten maken hoort erbij en er is altijd een nieuwe kans.
De werkwijze van de school stimuleert en borgt samenwerking, kennisdeling en dialoog, en is daarom duurzaam en gericht op de toekomst. De school ziet de leerling in een systemische context. Traumasensitief onderwijs ondersteunt bij het vormgeven van een passend onderwijs- en ontwikkelaanbod voor de leerlingen van de school. Dit doet de school in nauwe samenwerking met de leerlingen, de ouders, de collega-professionals en externe organisaties.
Vanuit een groot gevoel van verantwoordelijkheid en met veel expertise, is het team van de Mr. De Jonghschool gericht op de continue verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Daarbij vervult het team een voorbeeldrol voor de leerlingen. Het principe ‘teach as you preach’ is duidelijk aanwezig.
De school begeleidt leerlingen naar: “Wie zij horen te zijn, ongeacht de contextfactoren die soms moeilijk beïnvloedbaar zijn, maar waarop geacteerd moet worden.”
Bekijk de schoolkaart van Mr. G.T.J. de Jonghschool en download het juryrapport.
Alphons Laudyschool VSO
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat VSO Alphons Laudy het predicaat Excellente School 2022-2025 toekomt.
Het excellentieprofiel vanuit de visie op leren en ontwikkelen
De jury is onder de indruk van de excellentie van de school omdat die is gebaseerd op de verschillende kwaliteiten die in de loop der jaren zijn ontwikkeld. Die ontwikkelingen zijn steeds gekoppeld aan de visie die de school op het onderwijs aan deze bijzondere leerlingen heeft.
Door de voorgaande toekenningen van de excellentieprofielen in te zetten als mijlpalen leiden die op natuurlijke wijze tot het huidige excellentieprofiel.
Doorontwikkelen onderwijs
De mijlpalen vormen een belangrijke voorwaarde om van dit profiel te profiteren. De jury ziet ze in de dagelijkse gang van school terug, bijvoorbeeld bij:
• Een goede organisatie die zich baseert op een heldere verdeling van verantwoordelijkheden voor de medewerkers. Die autonomie voor het eigen handelen is een sterk element om initiatief en innovatie te laten groeien.
• Een gezond en veilig klimaat in de school door toepassing van de methodiek van de vreedzame school en peer mediation door de leerlingen.
• De visie op eigenaarschap en autonomie voor de teamleden wordt rechtstreeks doorgetrokken naar het eigenaarschap van de leerling. Ondanks de speciale behoeften van deze doelgroep op het gebied van de leermogelijkheden blijft dat voor VSO Alphons Laudy een belangrijke ambitie.
Dit team ziet de school als een gemeenschap waarin je steeds van elkaar leert en zoekt naar innovatie en verbetering.
De coherente aanpak
De jury is onder de indruk van de manier waarop VSO Alphons Laudy haar visie verbindt met het excellentieprofiel en alle teamleden, ouders, leerlingen en externe partners daarbij betrekt en een goede balans houdt tussen de borging van expertise en innovatie. De visie is voor iedereen de basis voor een levende en actuele aanpak.
Kwaliteitszorg (meetbare en merkbare resultaten, evaluatie en borging)
De verbinding tussen de algemeen vormende vakken, de kunst- en cultuurvakken en de vaklessen heeft een belangrijke stap gemaakt door de impliciete soms informele samenwerking te professionaliseren en te expliciteren.
Het cultuurbeleidsplan is een belangrijk beleidsstuk waarin de jury de degelijke aanpak van vernieuwingen en borging van de school herkent. Het maakt de verbinding duidelijk tussen de visie en missie van de school en de actuele innovaties.
De integratie van de werkterreinen blijkt een grote meerwaarde te bevatten die als voorbeeld kan dienen voor andere scholen.
Externe gerichtheid en kennisdeling
De school staat open voor samenwerking. In eerste instantie vinden de activiteiten plaats binnen de eigen Stichting Kolom en de stad Amsterdam, maar het VSO Alphons Laudy heeft ook de ambitie om landelijke activiteiten te ontplooien.
Bekijk de schoolkaart van Alphons Laudyschool VSO en download het juryrapport.
Professor Burgerschool
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat de Professor Burgerschool het predicaat Excellente School voor 2023-2026 toekomt.
De Professor Burgerschool is een cluster 2-school van Stichting VierTaal die onderwijs biedt aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en aan kinderen die slechthorend zijn. Deze school heeft sinds 2016 het predicaat Excellente School en dat is binnen de school duidelijk te merken. De jury ziet een bevlogen, enthousiast en trots team aan het werk dat zich met grote betrokkenheid inzet voor de leerlingen op school. Het profiel is in 2016 gestart als ICT-school en heeft zich in de afgelopen jaren steeds verder ontwikkeld vanuit deze expertise naar een toekomstgerichte school in 2023. Hierbij stelt de school zichzelf steeds de vraag: ‘Wat hebben onze leerlingen nodig, kijkend naar de toekomst?’ ICT zet de school alleen in wanneer dat een meerwaarde vormt voor het onderwijs. Het vergroten van de communicatieve redzaamheid van de leerlingen is hierbij een belangrijk doel. Dit gebeurt bijvoorbeeld doordat bovenbouwleerlingen lessen geven aan onderbouwleerlingen. De communicatieve redzaamheid stimuleert de school ook via het verkennen van de wereld buiten de school. Kinderen leren e-mails schrijven en leren over ondernemerschap, bijvoorbeeld door websites te bouwen en door een onderneming op te zetten.
De innovatiecoach
Binnen Stichting VierTaal werkt men met een zogeheten innovatiecoach. Deze was eerder alleen aanwezig op de Professor Burgerschool, maar inmiddels heeft elke VierTaal-school een eigen innovatiecoach. Op deze manier wordt de kennis verspreid en geborgd binnen VierTaal. In de afgelopen jaren is de school de kennis ook gaan delen met andere schoolbesturen. De jury ziet dit als een mooie kans om de aanpak en werkwijze van Toekomstgericht onderwijs verder te verspreiden binnen het regulier onderwijs.
Innovatieve leermiddelen zijn volledig geïntegreerd
Het team van de Professor Burgerschool komt op de jury over als een hecht team dat openstaat voor nieuwe ideeën en dat zich gezamenlijk verder wil ontwikkelen. Door middel van hun ‘Innovatieve thee-moment’ delen de leerkrachten elkaars ervaringen met digitale leermiddelen en proberen zij elkaar verder te inspireren op innovatief gebied. In het gesprek met het team wordt duidelijk dat digitale leermiddelen volledig geïntegreerd zijn in de onderwijsleeromgeving van de Professor Burgerschool.
Portfolio en digicoach
De leerlingen van de Professor Burgerschool laten tijdens het jurybezoek zien dat zij vanaf zeer jonge leeftijd in aanraking komen met (toepassingen van) ICT. In de onderbouw zet men bijvoorbeeld een robot of IPad als leermiddel in ter ondersteuning van een thema. In de middenbouw maken de leerlingen filmpjes en werken ze met apps op de I-pad en in de bovenbouw ziet de jury een mooi voorbeeld van ondernemend leren. Op deze manier bereidt de Professor Burgerschool de leerlingen zo goed mogelijk voor op hun toekomst. Via hun portfolio kunnen de leerlingen aan ouders en familieleden laten zien waaraan zij op school werken. Tijdens de gesprekken hierover ervaren de ouders dat er op deze school veel oog is voor wat hun kind nodig heeft. Ook zien ouders dat deze school verder is dan andere scholen op het gebied van ICT en toekomstgerichtheid. Daarnaast heeft elke groep vanaf groep 4 een digicoach: een leerling die zowel binnen de klas als in andere klassen kinderen op weg helpt op digitaal gebied. De inzet van een digicoach bevordert eveneens de communicatieve redzaamheid van de leerlingen. Tot slot werkt de Professor Burgerschool met leerdoelen, waardoor de leerlingen zich meer bewust zijn van hun eigen leerproces en hun eigenaarschap hierover toeneemt.
Vergroten van de communicatieve vaardigheden
De jury waardeert de grote inzet van het team om steeds in ontwikkeling te blijven. Datzelfde geldt voor de wijze waarop zij kritisch (blijven) kijken naar de inzet van digitale leermiddelen in hun onderwijs. De jury ziet dat het team met haar onderzoekende houding continu bezig is om het onderwijs zo goed mogelijk aan te passen aan wat er van hun leerlingen in de toekomst gevraagd gaat worden, ook al is niet altijd even duidelijk wat die toekomst gaat brengen. Ook is het team enthousiast om de kennis verder te verspreiden en over te dragen aan andere scholen.
Bekijk de schoolkaart van Professor Burgerschool en download het juryrapport.
Orion College Amstel vso
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Orion College Noord het predicaat Excellente School 2022-2025 toekomt.
De jury is onder de indruk van het vele werk dat is verzet om een breed en passend onderwijsaanbod te realiseren dat aantoonbaar leidt tot een duurzame uitstroom van de leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs naar arbeid, beschut werk of dagbesteding.
Het excellentieprofiel is gebaseerd op een duidelijke visie op leren en ontwikkeling, die is geënt op de specifieke behoeften van de doelgroep en daarmee relevant is voor alle leerlingen. Zij verdienen een volwaardige plek in de samenleving.
Bij de aanpak van het excellentieprofiel valt op dat het onderwijsaanbod in de volle breedte van het spectrum wordt ontwikkeld en zo alle mogelijkheden worden benut. Innovatie van het onderwijs wordt van onderaf aangepakt op basis van de praktijk en de eigen ervaringen met leerlingen. Het team is daarbij intrinsiek gemotiveerd om zich te professionaliseren en daarmee het onderwijs voor de doelgroep op duurzame wijze te verbeteren.
Enkele van de vele resultaten van het excellentieprofiel zijn vanwege de bijzondere kenmerken de jury sterk opgevallen.
Zo is het initiatief om vanuit de Orion Werkstraat een dagmarkt te organiseren voor alle leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs in de regio bijzonder te noemen vanwege de bestuursoverstijgende aanpak. Men heeft er bewust voor gekozen om de samenhang met andere organisaties en de kracht van een netwerkorganisatie volledig te benutten. Dit is een belangrijke meerwaarde voor de gezamenlijke doelgroep.
Verder valt op dat het traumasensitief onderwijs (TSO) en Positive Behaviour Support (PBS) door het schoolteam is omarmd. Het heeft inmiddels al geleid tot het doorontwikkelen van eigen leerlijnen en methodieken.
Scholen met een traumasensitief-onderwijsklimaat zijn zich bewust van de impact van ingrijpende jeugdervaringen op de ontwikkeling van leerlingen en stemmen zo goed mogelijk af op de specifieke onderwijs- en begeleidingsbehoeften van deze leerlingen.
In een traumasensitief-onderwijsklimaat staat ook een gezonde werkomgeving voor het schoolteam centraal waar inspanning én ontspanning, zelfreflectie en onderlinge steun de dagelijkse praktijk zijn.
Zo is ook de time-outfunctie doorontwikkeld tot een veilige functie waarbij leerlingen beter kunnen reflecteren op hun eigen emoties en makkelijker weer kunnen deelnemen aan de les. Methodes voor sociaal-emotionele ontwikkeling zijn door het schoolteam specifiek en geschikt gemaakt voor de eigen leerlingen, wat weer heeft geleid tot een eigen leerlijn sociale vaardigheden.
Ten aanzien van het burgerschapsaanbod zijn met name theaterlessen geschikt gemaakt voor de leerlingen en verweven in het totale onderwijsaanbod van sociaal-maatschappelijke competenties.
De jury is van oordeel dat de kwaliteitszorg van het excellentieprofiel goed is ingebed in de lerende cultuur van de school en het personeel duurzame aandacht heeft voor het blijvend verbeteren van alle processen die nodig zijn voor een zinvolle toekomst van de leerlingen.
De jury heeft waargenomen dat leerkrachten maar ook experts van buiten de school zich eigenaar voelen van de doelstellingen van het excellentieprofiel en wat het beoogt te doen: het ontwikkelen van een passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen. Dat de opgedane kennis binnen de school als vanzelfsprekend wordt gedeeld met professionals buiten de organisatie, toont de bereidheid aan om kennis te delen op basis van een collectieve ambitie.
Het organiseren van de dagmarkt is ook een mooi voorbeeld van de kracht van kennisdeling en samenwerking met andere organisaties. Het Orion College Noord werkt bewust aan het versterken van een passend onderwijsaanbod in een netwerk van organisaties. Dat mag gezien worden als een mooi voorbeeld van samenwerking in een complexe omgeving dat als voorbeeld kan dienen voor andere regio’s en samenwerkingsverbanden.
Bekijk de schoolkaart van het Orion College Amstel (vso) en download het juryrapport.
Orion College Noord vso
Conclusie jury
De jury is van oordeel dat Orion College Noord het predicaat Excellente School 2022- 2025 toekomt.
De jury is onder de indruk van het vele werk dat is verzet om een breed en passend onderwijsaanbod te realiseren dat aantoonbaar leidt tot een duurzame uitstroom van de leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs naar arbeid, beschut werk of dagbesteding.
Het excellentieprofiel is gebaseerd op een duidelijke visie op leren en ontwikkeling, die is geënt op de specifieke behoeften van de doelgroep en daarmee relevant is voor alle leerlingen. Zij verdienen een volwaardige plek in de samenleving.
Bij de aanpak van het excellentieprofiel valt op dat het onderwijsaanbod in de volle breedte van het spectrum wordt ontwikkeld en zo alle mogelijkheden worden benut. Innovatie van het onderwijs wordt van onderaf aangepakt op basis van de praktijk en de eigen ervaringen met leerlingen. Het team is daarbij intrinsiek gemotiveerd om zich te professionaliseren en daarmee het onderwijs voor de doelgroep op duurzame wijze te verbeteren.
Enkele van de vele resultaten van het excellentieprofiel zijn vanwege de bijzondere kenmerken de jury sterk opgevallen.
Zo is het initiatief om vanuit de Orion Werkstraat een dagmarkt te organiseren voor alle leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs in de regio bijzonder te noemen vanwege de bestuursoverstijgende aanpak. Men heeft er bewust voor gekozen om de samenhang met andere organisaties en de kracht van een netwerkorganisatie volledig te benutten. Dit is een belangrijke meerwaarde voor de gezamenlijke doelgroep. Verder valt op dat het traumasensitief onderwijs (TSO) en Positive Behaviour Support (PBS) door het schoolteam is omarmd. Het heeft inmiddels al geleid tot het doorontwikkelen van eigen leerlijnen en methodieken. Scholen met een traumasensitief-onderwijsklimaat zijn zich bewust van de impact van ingrijpende jeugdervaringen op de ontwikkeling van leerlingen en stemmen zo goed mogelijk af op de specifieke onderwijs- en begeleidingsbehoeften van deze leerlingen. In een traumasensitief-onderwijsklimaat staat ook een gezonde werkomgeving voor het schoolteam centraal waar inspanning én ontspanning, zelfreflectie en onderlinge steun de dagelijkse praktijk zijn.
Zo is ook de time-outfunctie doorontwikkeld tot een veilige functie waarbij leerlingen beter kunnen reflecteren op hun eigen emoties en makkelijker weer kunnen deelnemen aan de les. Methodes voor sociaal-emotionele ontwikkeling zijn door het schoolteam specifiek en geschikt gemaakt voor de eigen leerlingen, wat weer heeft geleid tot een eigen leerlijn sociale vaardigheden.
Ten aanzien van het burgerschapsaanbod zijn met name theaterlessen geschikt gemaakt voor de leerlingen en verweven in het totale onderwijsaanbod van sociaal maatschappelijke competenties.
De jury is van oordeel dat de kwaliteitszorg van het excellentieprofiel goed is ingebeed in de lerende cultuur van de school en het personeel duurzame aandacht heeft voor het blijvend verbeteren van alle processen die nodig zijn voor een zinvolle toekomst van de leerlingen. De jury heeft waargenomen dat leerkrachten maar ook experts van buiten de school zich eigenaar voelen van de doelstellingen van het excellentieprofiel en wat het beoogt te doen: het ontwikkelen van een passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen. Dat de opgedane kennis binnen de school als vanzelfsprekend wordt gedeeld met professionals buiten de organisatie, toont de bereidheid aan om kennis te delen op basis van een collectieve ambitie. Het organiseren van de dagmarkt is ook een mooi voorbeeld van de kracht van kennisdeling en samenwerking met andere organisaties. Het Orion College Noord werkt bewust aan het versterken van een passend onderwijsaanbod in een netwerk van organisaties. Dat mag gezien worden als een mooi voorbeeld van samenwerking in een complexe omgeving dat als voorbeeld kan dienen voor andere regio’s en samenwerkingsverbanden.
Bekijk de schoolkaart van het Orion College Noord download het juryrapport.